چرتک بلاگ

کدنویسی، آموزش وبلاگ، تفریح و دلنوشت با کمی چاشنی طنز

بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم

توسط در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۵

در موضوعات: شعر

عکس پروفایل بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم

 

با سلام خدمت دوستان عزیز wink

امروز در کنار ما هستید برای یادی از کلاس های حفظ شعر ادبیات و هم چنین همایش هایی که در مدرسه ی نمونه خوارزمی شبستر به جا گذاشته ایم و رفتیم...

واقعا برای آن روز ها حسرت می خورم ای کاش قدر معلم زحمتکش آقای کشفی و حتی دوستان صمیمی خودمان را می دانستم....

کلاس های ادبیات و انشا مخصوصا حفظ شعر با سبک های گوناگون از کاس های مورد علاقه ی بچه ها بود.یادش بخیر...

و این هم شعری از هزاران شعر فارسی که توسط ح.شبستری در کلاس نهم ب خوانده شده و به یاد آن روز این را در وبلاگ گذاشته ام

شاید اگر قسمت شد فیلمی از همایش ما در مدرسه که واقعا غرور آفرین بود را بگذارم...

(شعر در ادامه ی مطلب)


heartکـــــوچــــــهheart

(شعر بی تو مهتاب شبی فریدون مشیری و پاسخ قشنگ هما میرافشار به آنmail)


بی تو، مهتاب‌شبی، باز از آن کوچه گذشتم،
همه تن چشم شدم، خیره به دنبال تو گشتم،
شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم،
شدم آن عاشق دیوانه که بودم.
 
در نهانخانة جانم، گل یاد تو، درخشید
باغ صد خاطره خندید،
عطر صد خاطره پیچید:
 
یادم آم که شبی باهم از آن کوچه گذشتیم
پر گشودیم و در آن خلوت دل‌خواسته گشتیم
ساعتی بر لب آن جوی نشستیم.
 
تو، همه راز جهان ریخته در چشم سیاهت.
من همه، محو تماشای نگاهت.
 
آسمان صاف و شب آرام
بخت خندان و زمان رام
خوشة ماه فروریخته در آب
شاخه‌ها  دست برآورده به مهتاب
شب و صحرا و گل و سنگ
همه دل داده به آواز شباهنگ
 
یادم آید، تو به من گفتی:
-        ” از این عشق حذر کن!
لحظه‌ای چند بر این آب نظر کن،
آب، آیینة عشق گذران است،
تو که امروز نگاهت به نگاهی نگران است،
باش فردا، که دلت با دگران است!
تا فراموش کنی، چندی از این شهر سفر کن!
 
با تو گفتم:‌” حذر از عشق!؟ - ندانم
سفر از پیش تو؟ هرگز نتوانم،
نتوانم!
 
روز اول، که دل من به تمنای تو پر زد،
چون کبوتر، لب بام تو نشستم
تو به من سنگ زدی، من نه رمیدم، نه گسستم ...“
 
باز گفتم که : ” تو صیادی و من آهوی دشتم
تا به دام تو درافتم همه جا گشتم و گشتم
حذر از عشق ندانم، نتوانم! “
 
اشکی از شاخه فرو ریخت
مرغ شب، نالة تلخی زد و بگریخت ...
 
اشک در چشم تو لرزید،
ماه بر عشق تو خندید!
 
یادم آید که : دگر از تو جوابی نشنیدم
پای در دامن اندوه کشیدم.
نگسستم، نرمیدم.
 
رفت در ظلمت غم، آن شب و شب‌های دگر هم،
نه گرفتی دگر از عاشق آزرده خبر هم،
نه کنی دیگر از آن کوچه گذر هم ...
 
بی تو، اما، به چه حالی من از آن کوچه گذشتم

 *****واما پاسخ هما به آن******

بی تو طوفان زده دشت جنونم

صید افتاده بخونم

تو چسان می گذری غافل از اندوه درونم ؟

بی من از کوچه گذر کردی و رفتی

بی من از شهر سفر کردی و رفتی

قطره ای اشک درخشید به چشمان سیاهم،

تا خم کوچه بدنبال تو لغزید نگاهم،

تو ندیدی!

نگهت هیچ نیفتاد براهی که گذشتی .

چون در خانه ببستم ،

دگر از پای نشستم ،

گوئیا زلزله آمد ،

گوئیا خانه فرو ریخت سر من

بی تو من در همه شهر غریبم

بی تو کس نشنود از این دل بشکسته صدائی

برنخیزد دگر از مرغک پر بسته نوائی

تو همه بود و نبودی ، تو همه شعر و سرودی

چه گریزی ز بر من ؟

که ز کویت نگریزم

گر بمیرم ز غم دل ،

به تو هرگز نستیزم

من و یک لحظه جدائی ؟

نتوانم ، نتوانم

بی تو من زنده نمانم .....


مثل همیشه در پناه حق باشید blush

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/gVy0Vp

بازگشت به چرتک بلاگ

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

تا الان ۱۸ نظر داریم.

hadis:) zed ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۰:۱۹

چه قشنگ روحمون تازه شد

Mohsen シ ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۴۲

تشکر بابت نظر ارزشمندتون ^-^

The Flash ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۰:۵۶

شعر زیبایی بود

Mohsen シ ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱

خیلی ممنون شما لطف دارید =)

Martin Stiven ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۰۱:۰۳

خیلی زیبا بود از این پستا زیاد بذار شعر دوست دارم
اگه برات زحمتی نیست سایت مارو لینک کن
مجله ستاره شهر

Mohsen シ ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۴۱

چشم حتما باز هم شعر میزارم راستش خودمون هم عاشق این جور شعر ها بودیم ممنون از حضورتون :)

The Flash ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۰۲

سلام ،
دوتا مقاله جدید توی وبلاگ جدیدم براتون اماده کردم حتما سر بزنید و بخونید ممنون !

اموزش سئو کردن پست های وبلاگ : https://goo.gl/jeYAr2

تاثیر گوگل پلاس در سئو : https://goo.gl/Rx0aMG

Mohsen シ ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۴۴

تشکر از اینکه این مطالب رو گذاشتید ببخشید نظرتون به هرزنامه رفته بود...

راستش من مطالب زیادی رو درباره ی سئو خوندم اگه دوست دارید کتاب یک یا دو هزار رو بخونید :)

Poker Face ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۴۴

این شعر محشره:))
تنها شعر ادبیه که من حفظشم:) فوق العادست:)

Mohsen シ ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۵۱

افتخار دارید ممنون که ما رو از نطراتتون بی نصیب نزاشتید :)

مکاترونیک خودرو ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۲۹

شعربسیاارزیبایی بود...:)))

Mohsen シ ۲۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۸:۴۱

خیلی ممنون نظر لطفتون هست :)))


علیرضا علیرضا ۲۹ آبان ۱۳۹۵، ۲۳:۱۹

سلام.من روزی 500 تا بازدید کننده دارم.اگه خواستید میتونیم تبادل لینک کنیم.اگه خواستید بیاین تو وبلاگم قسمت تبادل لینک (قسمت بالایی وبلاگ) و بهم پیام بدید.

سیّد محمّد جعاوله ۳۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۷

سلام
لطفا وبلاگ دروغ نوشت رو دنبال بفرمایید
متشکرم.

Mohsen シ ۰۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۵

به به آقا سید پس قلم کوچک چی شد؟؟؟ یهویی غیب شدید؟! :)

مهرآ .ن ۰۳ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۱۸

مامانم همیشه این شعر فریدونو میخونه...همیشههه:))

علامه مجلسی شبستر؟!؟! چرا اینقد طولانیه اسم مرکزتون؟ اصن چرا سمپادای پسرونه هر کدوم یه اسم دارن؟!
اصن فرزانگان خودمون خوبه فقط...هر جای ایران باشه همون فرزانگانه...فقط اسم شهر و شماره مرکز میاد بعدش!:))
( خیلی ضایس که میخواستم بگم مام only sampad؟؟؟:دی)

Mohsen シ ۰۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۰۳

بله برای پسرا همشون علامه هست علامه امینی علامه مجلسی علامه طباطبایی... وقتی هم به آژانس میگیم ما رو به مدرسه ببر هنگ میکنه!!! ^_^

درباره ی فرزانگان نظر خاصی ندارم .-.
این only sampad رو هم به خاطر گروهمون گذاشته بودم تابستون بیکار بودم گفتم یک اثری بزارم همه بخندند! :/
خیلی ممنون از نظرتون بسی خرسند شدیم موفق باشید... :))

Fatemeh -b ۰۴ آذر ۱۳۹۵، ۲۰:۰۱

شعرا قشنگن :)

Mohsen シ ۰۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳

خیلی ممنون سلیقتون قشنگه ^_^

حامد عبدالهی ۰۴ آذر ۱۳۹۵، ۲۱:۴۳

پاسخ هما میر افشار رو ندیده بودم
سپاس از شعر زیبایی که گذاشتین
حتما اون رو کش خواهم رفت :)))

Mohsen シ ۰۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲

خخخ خیلی ممنون از مکافات کش غافل مشو xD

خودم هم قسمت دومشو از یک جای دیگه پیدا کردم! :)

حامد عبدالهی ۰۷ آذر ۱۳۹۵، ۲۳:۰۲

ما Firecash داریم. مکافات ازش رد نمیشه :))
حافظه کلیپ بردمون هم بی نهایته
خخخ

Mohsen シ ۰۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۵۵

بابا شما دیگه کی هستید من برای اینکه سرعت کامپیوتر بره بالا تمش رو کلاسیک کردم xD کپی کنید حالشو ببرید بابا کی به کیه؟!^-^

حامد ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۸

یاشاسون محسن داداش . شعرین ده چوخ گوزلیدی

Mohsen シ ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۹

داش حامد کفین؟! از کجا فهمیدید من شعر رو گذاشتم؟! نوکرتم داش حامد خاک زیر پاتم... ^-^

شعره خیلیییی قشنگ بود^ـ^

Mohsen シ ۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۷:۲۰

ممنون نظر لطف شماست :)

محدثه ۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۲۰:۴۶

عشقم برام این شعر رو میخوند تا آروم میگرفتم..ولی الان نه عشقی هست و نه ارامشی..خیلی شعر قشنگیه عاشقشم

Mohsen シ ۱۱ آبان ۱۳۹۶، ۲۱:۲۸

بعله شعر زیبایی هست ممنون از نظرتون :)

+ جثارتا عشق ها تو این سن زیا دووم نمیارن ها... :(

Melika ** ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۲۸

سلام
وای منم همین پارسال خانوممون گفت که این شعر رو حفظ کنیم

Mohsen シ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۱۸:۰۴

سلام :)
عه؟ پس حسابی تو حفظ شعر استعداد دارین. من که تو کلاس ششم یادم نمیاد شعر خاصی حفظ کرده باشم بجز شعر های کتاب فارسی

Melika ** ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۱۸:۰۷

هههه

Mohsen シ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹، ۱۸:۰۸

:))

Me ۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۴۲

محشر بود عاااااااالی

Mohsen シ ۰۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۴۴

قربان شما :)

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی