چرتک بلاگ

کدنویسی، آموزش وبلاگ، تفریح و دلنوشت با کمی چاشنی طنز

ابزار آزمون‌ساز بدون نیاز به جاواسکریپت

ابزار آزمون‌ساز بدون نیاز به جاواسکریپت

توسط Mohsen シ در تاریخ ۲۱ دی ۱۴۰۰

در موضوعات: ابزار و قالب وبلاگ

سلام دوستان! امیدوارم هرجایی که هستین شاد و سلامت باشین :) پس از مدت‌ها امروز تونستم ابزار آزمون‌ساز تمام CSS بدون نیاز به جاوا اسکریپت رو تکمیل و به صورت متن باز منتشرش کنم.

میتونین به کمک این ابزار آزمون تستی خودتون رو بسازین و کدی که میده رو در هر سایتی (حتی توی بلاگ بیان بدون اینکه امکان جاواسکریپت رو خریده باشین) قرار بدین و ازش استفاده کنین. بدون هیچ حرف اضافه‌ای بریم سر اصل مطلب.

ساخت آزمون به کمک ابزار

{نمونه خروجی این ابزار}

کافیه به این لینک برین و اطلاعاتی که لازم هست رو وارد کنین. روی سوال رو کافیه در قسمت title و پاسخ‌های مربوطه رو در قسمت option وارد کنین و گزینه صحیح رو هم از اونجا انتخاب کنین. در صورتیکه خواستین گزینه جدیدی اضافه کنین میتونین add option رو بزنین و یا برای حذفش از گزینه delete استفاده کنین. برای سوالاتم همین منوال هستش و چیز پیچیده‌ای نیست. قسمت Description برای این هست توضیحات اضافی در مورد جواب سوال بدین و این مورد زمانیکه کاربر گزینه‌ای رو انتخاب کرد نمایش داده میشه.

اگر سوالاتتون به صورت فارسی هستن میتونین گزینه right to left رو فعال کنین تا خروجی به صورت راست به چپ و زبان فارسی باشه. در غیر اینصورت سوالات و پاسخ ها به صورت چپ به راست و زبان انگلیسی خواهد بود.

قسمت custom css برای این هستش که اگر از ظاهر آزمون خوشتون نیومد کد سفارشی سازی شدتون رو این قسمت وارد کنین.

و در نهایت با زدن دکمه Code میتونین کد html مربوط به آزمون رو کپی کنین و توی یک پستی در وبلاگ منتشرش کنین.

دکمه save و clear saved برای ذخیره آزمون توی مرورگر شماست و میتونین با زدن این دکمه آزمون رو ذخیره کنین تا بعدا آزمون رو ویرایش کنین یا اگر اشتباهی مرورگرتون رو بستین زحمتتون بر باد نره.

دکمه Data هم کل سوالات رو در قالب JSON به شما میده. تو آینده امکان اینکه آزمون رو به وسیله این Data لود کنیم رو هم قرار میدم تا بتونین اطلاعات رو توی جایی ذخیره کنین.

چطور از کد توی وبلاگ استفاده کنیم؟

کافیه که توی بلاگ بیان به قسمت انتشار - ارسال مطلب جدید برین و با توجه به ویرایشگری که استفاده میکنین دکمه مربوط به منبع (source code) رو بزنین. در ویرایشگر پیشفرض دکمه به این شکل هستش:  بعد کدی که ابزار بهتون داده رو در اینجا paste میکنین و باز همون دکمه منبع رو میزنین تا به حالت ویرایشگر برگردین. همین :) پست رو انتشار کنین و تمام.

اگرم قصد دارین قبل آزمون یک چیزی بنویسین بهتره اول متنتون رو بنویسین و بعدش دکمه منبع رو بزنین و به آخر برین (دکمه end توی کیبرد برای این کار به درد میخوره) و کد رو اونجا پیست کنین.

شرایط استفاده و آپدیت ابزار

این ابزار کاملا رایگان هستش و هر کسی با هر هدفی میتونه ازش استفاده کنه اما اگر به وبلاگ من یا ابزار لینک بدین باعث میشه افراد بیشتری این ابزار رو ببینن و ازش استفاده کنن. پس اگر براتون مفید بود و راضی بودین خوشحال میشم معرفی کنین :) تو آینده در صورت نیاز امکانات بیشتری برای ابزار قرار میدم. اگر مشکلی هم دیدین خوشحال میشم از طریق همینجا خبردارم کنین.

لینک گیتهاب و مابقی حرفا

اگر خواستین میتونین سورس ابزار رو از لینک زیر ببینین و اگر هم که پروژه رو star کنین خیلی خوشحالم کردین! نمیدونم دقیقا چیه و به چه دردی میخوره ولی میخوامش :))

لینک ابزار آزمون ساز در گیتهاب

ایده این ابزار رو من از خیلی وقت پیش داشتم. تقریبا یک یا دو سال پیش هم یکی از معلمین عزیز توی بلاگ بیان به من یک نمونش رو داده بودن تا مشکلش رو حل کنم ولی با توجه به تجربه‌ای که توی ابزار اسلایدرساز داشتم میدونستم همون قسمت UI و گرفتن اطلاعات قراره برام دردسر بشه :) بخاطر همین نگهش داشتم تا زمانیکه React.js رو یاد گرفتم رو این پروژه هم کار کنم و از این بابت واقعا خوشحالم چون اگر منطق React رو بلد باشین کدتون بسیار منظم‌تر و منطقی‌تر هستش و لازم نیست خودتون رو با DOM به فنا بدین! بعلاوه منطق و ظاهر برنامه هم تا حدودی از هم جدا هستن. بعدا نظر خودمو به صورت کامل در مورد React میگم و علت اینکه به همچین کتابخانه‌هایی نیاز داریم رو هم میگم.

خلاصه تنبلی بنده و یادگیری React و پروژه‌های دانشگاه و درسا باعث شدن که در نهایت دیروز این پروژه رو تموم کنم. پروژه دانشگاهیمون رو هم بعدا قرار میدم چون واقعا ازش لذت بردم.

یک برنامه دیکشنری {عکس صفحه اصلی} و یک برنامه دفترچه تلفن {عکس صفحه اصلی} هستش که البته دومی ناقصه و امکاناتی که قولشو دادیم رو نتونستیم کامل پیاده کنیم (ارسال پیامک و گروه بندی و این چیزا. شماره‌های مربوط به دفترچه تلفن هم به صورت رندم ساخته شدن به مردم زنگ نزنین!) از زبان جاوا و JavaFX استفاده کردیم.

علت اینکه واقعا این پروژه رو دوست داشتم اینه چون توی JavaFX میشه از چیزی مشابه CSS استفاده کرد بخاطر همین یک طراحی کاملا اختصاصی داره. و البته کدنویسیشم منظمه تا حد امکان سعی کردم با شی‌گرایی و جدا نوشتن هر قسمت از برنامه هم تعداد کد رو کاهش بدم و هم هوشمندانه‌تر پیادش کنم. جدا از اینکه کلا پروژه نمره داشت واقعا تجربه خوبی بود.

این اواسطم هرازگاهی فیلمی ضبط می‌کردم که شاید به دوستان و همکلاسی‌ها کمکی کرده باشم دیگه نمیدونم چقدر مفید بوده. اگر فرصت شد قصد دارم آموزش ساخت برنامه رو از صفر ضبط کنم. اگر به صورت عمومی گذاشتم اینجا هم خبر میدم :)

و اینکه این پست و ابزار رو تماما توی linux mint نوشتم! قبلا ubuntu داشتم ولی دکمه و پنجره‌هاش خیلی بزرگ بودن و سنگینم بود بخاطر همین تصمیم گرفتم mint رو امتحان کنم. واقعا هم سرعتش خوبه هم از ظاهرش راضیم :) ویندوز بخاطر کارهای اخیرم سرعتش بهتر شده ولی باز اصلا قابل قیاس با mint نیستش. خلاصه اگر گوشه اتاقتون یک سیستم درب و داغون قاجاری دارین و میخواین یک کاری باهاش انجام بدین ایده خوبیه که یک توزیع لینوکسی سبک رو روش امتحان کنین. بعدا در مورد لینوکس و افزایش سرعت ویندوز هم مینویسم.

خلاصه هم حرف زیاده برای گفتن و هم مطلب زیاده برای نوشتن. سعی میکنم اینجا بیام و بیشتر بنویسم چون بیشتر از هر چیزی خودم لذت میبرم.

همین دیگه حرف دیگه‌ای نیستش... تا پست بعدی شاد و سلامت باشین!

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

تا الان ۱۶ نظر داریم.

نویسنده آشنا ۲۱ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۴۳

سلام، ایده خیلی خوبی رو برای ساخت فرم اجرا کردی، واقعا جای تقدیر و تشکر داره.
خسته نباشی محسن عزیز
انشالله روز به روز با سواد تر بشی:)
🌹😄🙏

Mohsen シ ۲۱ دی ۱۴۰۰، ۲۳:۴۶

سلام 😊 خیلی ممنون واقعا 🌹 محبت داری عزیز دل. از نظرت ممنونم.

ᴺᵃᶳᵗᵃʳᵃᶰ ‌ ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰۰:۲۸

عه چه خوشگلهD:
خسته نباشی :)

Mohsen シ ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۰۰:۳۱

خیلی ممنون :)

Mr Ghost32 ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۰

مرسی و خسته نباشید ❤️

Mohsen シ ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۵۳

خواهش میکنم :) زنده باشین ❤️

محمد صادق عبداللهی ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۴۸

بدون JS 0o0

Mohsen シ ۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰

بله... :)

سید حسین ۲۲ دی ۱۴۰۰، ۲۰:۲۶

سلام بسیار عالی هست
شما هم از استان آذربایجان شرقی هستید؟؟

Mohsen シ ۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۱۰

خیلی ممنون.

بله :)

سید حسین ۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۱۹

داداش خوشبختم منم اهریم
اگه یادت باشه همون سپند قدیمم 😉

Mohsen シ ۲۳ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۳۰

به به خیلیم عالی :) خوشبختم آقا! 

عه واقعا؟ اتفاقا تو لیست دنبال کنندگان بودی ولی لینک وبلاگت نبود. منم از بس میام و میرم فراموش میکنم کیا هستن کیا نیستن نصف آدمایی که میشناختم الان یا غیرفعالن یا وبلاگشون کلا پاک شده!
مرسی خلاصه... خوشحال اولدوم داداش

نقل بلاگ ۲۴ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۲۶

سلام و خداقوّت می‌گم بهت محسن عزیز :)
مشخصه حسابی وقت گذاشتی.

Mohsen シ ۲۴ دی ۱۴۰۰، ۱۹:۰۹

سلام آقا محمد. مرسی عزیز لطف داری :)

والا اینکه چطوری بنویسمش و بهتر بگم چطور با ری اکت پیادش کنم زیاد وقت گرفته وگرنه کدش اینقدر زیاد نیست شاید یکی تو کمتر از یک ساعتم بتونه بسازتش.
فقط این css دردسره! خدا رو شکر طراحیش بد در نیومده وگرنه قبلش واقعا زشت و رو اعصاب بود :))

سید حسین ۲۶ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۵۳

بله اون وب رو حذف کرده بودم
در هر صورت از اینکه دوباره وبت رو دیدم بسیار خرسندم
ارداتیمیز وار

Mohsen シ ۲۶ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۵۵

عشق اوسون سنه ❤️ آقاسان کیشی :)

دختر ارغوانی ۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰

به خدا اگه بفهمم این پست چیه :) من فقط اینجا میشینم و دست میزنم و تشویق میکنم بازم از این پستا بزارین

Mohsen シ ۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۱۹

سلام! نه بابا چیزی نداره که :) فکر کنم اگر ویدیو ضبط میکردم خیلی بهتر بود تا بشینم یک مقاله بنویسم براش! ولی خوب تنبلم دیگه...

مرسی شما همیشه لطف داشتین. دلگرمی شما باعث قوت قلبه و بابتش ممنونم. شما هم بیشتر برامون بنویسین :)

ad min ۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۴:۴۰

توفیق رفیق راهتان باد

Mohsen シ ۲۷ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۴۲

ممنون از شما :)

محمدرضا ... ۰۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰۹:۵۸

فوق العاده شد محسن ... واقعا آفرین ...
اینطور که متوجه شدم به label پاسخ درست یه span با کلاس‌های مورد نیازش میدی و خیلی خوب روی این قسمت کار کردی تا فقط با css پیاده سازی بشه ...
قسمت جالبش برام این بود که تنها وقتی که تمام پاسخ‌ها رو جواب میدی قسمت «امتیاز شما» ظاهر میشه و ساختار فوق العاده‌ای داره ...
ولی روی محاسبه امتیاز فکر کنم هنوز به نتیجه‌ای نرسیدی ...
واقعا حال کردم محسن ... آفرین ... و مرسی که اینجا منتشرش کردی ... 😊🌹👍🌸🌷

Mohsen シ ۰۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۵:۴۹

سلام! حالتون چطوره؟ :) مرسی ممنون لطف داری خوشحالم کردی واقعا.

آره کلا با استفاه از کلاس‌ها و سلکتورهای css هستش. اینی که من نوشتم از قبل کدش آماده بود ولی خوب اگر دنبال آموزش هستین تو این لینک همه چیز رو نوشته. من ایدش رو داشتم ولی همه چیزای مربوط به کد مال من نیستش من فقط کار ساخت کد و ویرایش کدهای سی اس اس رو انجام دادم :)
عه مگه امتیاز رو نشون نمیده؟ :| عجب :) مرسی که گفتی بررسیش میکنم. اصولا باید امتیاز رو هم نشون بده که اونم بدون جاوا اسکریپته. با کمک css counters بود اگر اشتباه نکنم.
آقا شما لطف داری ممنونم! ممنون از نظرت :)

Arezoo Tehrani ۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۱۸

خیلی مطلب مفیدی بود. خیلی چیزا از وبلاگتون یاد می گیریم. ممنونم

Mohsen シ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۵۵

خوشحالم که مفید بوده براتون :) ممنون از نظر ارزنده شما 🌹️

علی ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۰:۳۶

خدا قوت

Mohsen シ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۱۶:۱۸

ممنون. سلامت باشین

میــ ــم ۰۳ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۵۶

سلام. برای من این خطا رو میده.
{امکان استفاده از تگ‌های مربوط به فرم مانند input و form وجود ندارد
برای فعال سازی این امکان می‌توانید به صفحه «خرید امکانات اختیاری» مراجعه فرمایید}
الان من چیکار کنم ):

Mohsen シ ۰۳ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۵۳

وات دا هک :/ تگ فرم و input رو کی محدود کردن دیگه؟

عالی شد... باید تغییرات بدم :) حلش میکنم خبر میدم

وَلا لِعَطائِه مانِع ۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۵

سلام.
هنوز نسخه جدیدش نیومده؟
منتظرم...

Mohsen シ ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲

سلام :)

نه والا شرمنده سرم گرم دانشگاه و اینا بود وقت نکردم برسم!

مُحو نا ۱۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۳۲

چجوری با jsonش انجام بدیم؟
این یکی رو بیان قبول می کنه؟

Mohsen シ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱، ۰۰:۱۳

اوه :)) اونو فراموش کرده بودم...

نه اون دکمه data کار خاصی نمیکنه صرفا برای دیباگ گذاشته بودم. قرار بود تو آینده امکان خوندن و ذخیره سازی از فایل و json رو بزارم که مونده هنوز.

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی