چرتک بلاگ

کدنویسی، آموزش وبلاگ، تفریح و دلنوشت با کمی چاشنی طنز

وبسایت یا وبلاگ مسئله این است! (+دلنوشت های اضافی)

توسط Mohsen シ در تاریخ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸

در موضوعات: دلنوشت

سلام خدمت تمامی عزیزانی که دارن این پست رو میخونن :) میدونم مدت زیادی میشه اصلا پستی نزاشتم کمتر به وبلاگ ها سر زدم و این چیزا. همیشه میخواستم یک مطلبی رو بنویسم که مدت هاست تو دلم بود ولی حوصلش رو نداشتم. امروز میخوام باهاتون در میان بزارم. خوشحال میشم ایده هاتون رو با من در میان بزارین و نظراتتون رو بگین چون واقعا ارزش دارن! این میشه گفت داستانی از نحوه ورود من به وبلاگ نویسی هست. اگر حوصله خوندن این همه متن رو ندارین رو اینجا کلیک کنین تا برین سر اصل مطلب

 

خوب اول از همه چرا اینکه دیگه زیاد به بلاگ بیان نیومدم. داستان خیلی طولانی هست ولی خلاصش رو بگم سرم به جاهای دیگه گرم شد. یک مدت به یادگیری front end وب یعنی همون html css خودمون مشغول شدم که باعث و بانیش همین وبلاگ بود :) یک مدت رفتم سراغ فتوشاپ .یک مدت دیگه هم رفتم سراغ برنامه نویسی جاوا و چون از اونجایی که من برنامه نویسی رو از کتاب مبانی کامپیوتر که از خواهر بزرگترم به جا مونده بود شروع کردم (ویژوال بیسیک) درکش واقعا سخت بود و دلسرد شدم مدتی سردرگم میان سی شارپ و جاوا و قاطی کردن کد هاشون باهم در نهایت سعی کردم از پایه شروع کنم و رفتم سراغ زبان سی و واقعا هم نتیجه گرفتم. درک زبان سی خیلی راحت تر از اون بود که فکرشو میکردم و درست مثل این بود که قطعات گوشه پازلی رو پیدا کرده باشم و تو جاشون قرار بدم. چیز هایی که قبلا خونده بودم الان معنی بهتری برام داشتن خلاصه بعدش با فریمورک کیوت آشنا شدم و از اون طرف هم خواستم اندروید استودیو رو یاد بگیرم و ... تا اینکه سر و کله این کنکور بی شاخ و دم پیداش شد :| خواستم اول توصیه کنم هیچوقت مثل من نیوفتین جون هر چیزی. هدفتون رو تعیین کنین میخواین برای کدوم پلتفرم برنامه نویسی کنین بعدش آروم آروم یاد بگیرین و هیچوقت نا امید نشین. منابع هم همیشه زیاد هست تو اینترنت شاید برای یادگیری چیز های جزئی لازم نباشه به کلاس برین. خیلی از استاد ها هستن تو فرادرس و یا فرانش که آموزش ها رو به صورت رایگان گذاشتن و جای تقدیر هم هست. بعدا اگر فرصت شد منابعی که استفاده کردم رو میزارم تا بتونین استفاده کنین.

توی این مدت هر کاری به جز درس خوندن انجام دادم ولی همیشه میخواستم به چیز هایی که قبلا دوست داشتم انجام بدم و ندادم برسم. که بزرگترینش آموزش بود اینکه هر چی که یاد گرفتم رو در اختیار دیگران قرار بدم و حداقل بعد مرگم بفهمن یک میراثی از من مونده و بدونن من اصلا چطور آدمی بودم. برام آرزو بود که روزی مثل برنامه "به روز" شبکه سه باشم (این روز ها زیاد نگاه نمیکنم ولی زمانی که من نگاه میکردم واقعا فوق العاده بود! هیچوقت از دست نمیدادمش) تا اینکه یک روزی این برنامه بلاگ بیان رو معرفی کرد و به دنیای وبلاگ برای اولین بار اومدم.

وقتی اولین بار داشبورد رو دیدم احساس دوگانگی داشتم به نظر ساده میاد ولی هیچ چیزی نمیفهمیدم. فکر میکردم اینکه با چند تا کد ظاهر یک چیزی رو تو وبلاگ تغییر بدی میشه برنامه نویسی (و میفهمم در چه حد تو اشتباه بودم!) اولین وبلاگم میشه گفت اصلا خوب نبود. میخواستم خودی نشون بدم و بخاطر همین برای مدرسه یک وبلاگ ساختم کاری که اکثرا انجام میدن و برای یک طراح وب چیز مسخره ای محسوب میشه. یادم میاد به صورت خیلی رسمی و مودبانه و اغراق آمیز حرف میزدم (هنوز هم پست هاش تو این وبلاگ هست :) بعدا به اونجاش هم میرسیم....) با اینکه چیز زیادی بلد نبودم ولی دوستام فکر میکردن خدای کامپیوترم و حتی بهم بعضا هکر هم میگفتن. بخاطر همین یکی از دوستان از inspect element مرورگرش استفاده کرده بود و مطالبش رو تغییر داده بود. یک اسکرین شات هم فرستاده بود که تونستم هک کنم! من هم از قسمت آمار آی پی رو براش فرستادم و گفتم آدرست دست منه :) ولی خب بهش گفتم برای اینکه بتونم به کامپیوترش صدمه بزنم یا به اصطلاح خودش "هک" کنم باید یک بد افزاری از طرف من روی کامپیوترش باشه (که هنوز در تعجبم چطور اینو میدونستم!). توی این مدت یک چیز بود که بسیار بهش اهمیت میدادم اون هم گوگل بود. وقتی اسم مدرسه مون رو تو گوگل میزدم وبلاگ من با اینکه مطلب زیادی نداشت اول بود. این منو به فکر فرو برد که چرا وبلاگ دوستان اصلا تو صفحه اول دیده نمیشد. پس باز هم رفتم سراغ تحقیق و جست و جو تو اینترنت. و با سئو آشنا شدم. تصمیم گرفتم سراغ ساخت یک سایت اختصاصی برم و با جولا آشنا شدم و سپس با وردپرس کار کردم. لوکال هاست ساختم و اولین سایت رو اجرا کردم. خیلی ذوق داشتم و تو یک بامداد رمضانی تصمیم گرفتم سایت رو آپلود کنم و بعدا متوجه شدم امکان آپلود بیش از 10 مگابایت حتی از ftp نیست چون از یک سرویس رایگان استفاده میکردم. و سایت موند و البته مدرسه خودمون هیچ کمکی در این زمینه نکرد...

وقتی وارد دبیرستان شدم متوجه شدم مدرسمون یک سایت داره و مدتی هست آپدیت نمیشه. به معاونمون اطلاع دادم و کادر مدرسه هم با لطف و مهربانی تمام قبول کردن که روی سایت کار کنم. کار کردن تو مدرسه روی سایت واقعا تجربه خیلی خوبی بود و چیز های خیلی خیلی زیادی یاد گرفتم. در یک فرصت دیگه اینا رو هم تعریف میکنم :) حرف زیاد هست برای گفتن!

خلاصه بعد ها هم رفتم کمی پی اچ پی یاد گرفتم (فکر کنم همزمان با اندروید استودیو بود) و کمی از کد ها سر در آوردم و تونستم تغییرات جزئی توی قالب وردپرس ایجاد کنم و یا یک ربات ساده تو تلگرام بسازم و این بود که به مرور زمان بیشتر و بیشتر از قبل مهارت پیدا کردم تا جایی که الان یک عضو کوچک از سایت هاگوارتز شدم و فعلا هم برنامه ساخت یک سایت شرکتی رو در دست دارم که بعد کنکور بهش برسم.

 

توی این مدت یک بازی نظر منو خیلی جلب کرد : ماینکرفت. و البته فکر کنم خیلیا فکر میکنن این بازی کسل کننده هست و یا برای بچه هاست. در حالیکه اگر ویدیو های مربوط به ماینکرفت تو یوتوب و افرادی مثل اعضای هرمیت کرفت رو ببینن و با امکانات و آزادی هایی که بازی در اختیار ما قرار بده آشنا بشن هیچوقت این حرف رو نمیزنن.

 


با جمع بندی این همه حرف و حدیث :) یک اتفاقایی در راه هست. اما یک مشکل کوچیک دارم. بازی و دلنوشت و مطالب فان و برنامه نویسی به نظرم بودنشون توی یک وبلاگ نا مفهوم هست. یا باید برای هر کدوم یک وبلاگ جدا بسازم و یا اینکه یک سایت کلی بسازم و هر کدوم زیر مجموعه ای از اون سایت باشه. واقعا نمیدونم باید تو بلاگ بیان بمونم یا یک فعالیت مستقل داشته باشم. هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن و من از شما میخوام نظرتون رو بگین! اگر جای من بودین چیکار میکردین (جان هر کی دوست دارین نگین مینشستم درس میخوندم :|) و اینکه اصلا با ساخت یک راهنما برای بازی موافق هستین یا نه. خوشحال میشم نظراتتون رو بشنوم. تا پست بعدی خدا نگه دار همگی!

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

تا الان ۷ نظر داریم.

فاطمه سلیمی ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲

سلام
یه امکانی تو بلاگ هست که می تونید سایت و بلاگ رو به هم متصل کنید
یه جورایی همین وبلاگ رو به سایت ارتقاع می دید
می تونید سایت یا وبلاگتون چند کاربرده باشه اما نظم و دسته بندیش مهمه

واسه درس و کنکور:
درسته که مدرک تضمین کننده ی آینده نیست اما برای ایجاد هر شغل رسمی حتی مثل یه شرکت تولید و طراحی برنامه های کامپیوتری باید یه مدرک لیسانس داشته باشید تا مجوز بتونید بگیرید
بهتره رشته ی دانشگاهیتون در جهت استعداد و علاقه تون باشه چون متاسفانه دروس دانشگاهی کاربردی نیستن اما علم پایه اند پس می تونه مکمل علاقه و استعدادتون باشه و اگه پشتکار داشته باشین که مشخصه دارین می تونین یه نابغه و یا حداقل یه فرد موفق تو زمینه ی خودتون باشید و در ثانی می تونید در آینده به جای منتظر موندن اینکه کسی استخدامتون کنه با فکر و ایده هایی که تو زمان تحصیل می تونید شاخه و برگشون بدید و از همه لحاظ بررسیشون کنید واسه خودتون یه پا کارآفرین باشید و حتی واسه اطرافیانتون هم شغل ایجاد کنید
از الان منتظر شغل دولتی و رسمی نباشید اگه بعدا به دست بیارید خوبه اما الان دست همت روی زانوی خودتون بگذارید و برنامه ریزی شده جلو برید واسه اینکه به نوبه ی خودتون یه چیزی به دنیا اضافه کنید و تاثیر مثبتی داشته باشید نه اینکه یه برگه به عنوان مدرک به میلیون ها مدرک به درد نخور اضافه کنید

Mohsen シ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸

خیلی ممنون راستش الان فکر کردم برای برنامه نویسی و بازی یک سایت جدا بسازم ولی برای دلنوشت ها و همین مطالب فان این وبلاگ رو ادامه بدم. اگر یک سایت باشه میشه بعدا ابزار های زیادی اضافه کرد که مثلا فردی بیاد و اطلاعاتش رو وارد کنه و ابزار بهش یک صفحه درباره ما بسازه تا شخص بتونه تو وبلاگش قرار بده. مسلما این به تنهایی تو بیان امکان پذیر نیست. اینطوری هم تو بیان میمونم و هم میتونم فعالیتم رو زیاد کنم. ممنون از راهنماییتون!


بعله اتفاقا خواهر بنده هم همین ها رو گفتن و یکی از دوستامون که تو امیرکبیر میخونه هم میگفت چیز زیادی یاد نمیدن و باید خودت یاد بگیری :) قید درس خوندن رو نزدم فقط برام کسل کننده شده یادگیری چیز هایی که اصلا به دردم نمیخورن. قسمت مدرک رو درست میفرمایین برای کار واقعا لازمه و کلا باید این راه رو طی کرد فقط دلم از این پر هست چرا باید اشتیاقی که قبلا از علم آموزی داشتم الان باید تبدیل به دیدن تبلیغات کتاب ها و موسسات کنکوری بشه! بیشتر دوست دارم برای خودم کار کنم تا اینکه درگیر کار های اداری بشم. کار های اداری واقعا استرس زا هستن حداقل اینو از بودن تو اتاق معاونت مدرسمون کمی درک کردم :) در کل خیلی محبت کردین که وقتتون رو گذاشتین و نظر به این خوبی برام نوشتین. ممنون از لطفتون

ناشناس ۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷

سلام من میخوام اینترنت اکسپلورر و غیرفعال کنم ویندوز 7 دارم از روش نت که همشون یکی بود استفاده کردم ولی بعد ریستارت ویندوز دیربالا میاد و یه پیغامهایی میده و وقتی بالا میاد اتوماتیک فعال میشه. میترسم کلا حذفش کنم ویندوز بهم بریزه چیکار کنم؟
همینطور چندوقته موقع بالا اومدن ویندوز پنجره پیغامی بنام
rsos
میاد این چیه؟

Mohsen シ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۱

با حذف اکسپلورر مشکلی پیش نمیاد نگران نباشین من خودم یکبار حذف کرده بودم :) ولی مشکلی که میگین با حذف کردن IE فکر نکنم حل بشه. احتمال زیاد کامپیوترتون ویروسی شده. اگر آنتی ویروس دارین آپدیتش کنین و اگر ندارین حتما نصب کنین.اگر متن کامل ارور رو بنویسین شاید بتونم کمک کنم 

بق بقو ۱۸ تیر ۱۳۹۸، ۰۴:۲۵

خب من کیف کردم مطلب رو خوندم:)
ماشاءالله ... خیلی خوبه انقد فعالید.
امیدوارم موفق باشید... نتیجه کنکورهر چی باشه دیگه اهمیتی نداره چون فکر میکنم مسیر شما مشخص شدست:))
برای سوال قسمت اخر، با توجه به این که بلدید وبسایت شخصی بزنید من بودم مسقل میشدم😁 اما همونطور گفتید موندن توی بیان باز یه مزیت هایی هم داره و مستقل شدن هم یه سری سختیا

Mohsen シ ۳۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۲۷

والا حقیقتش الان که فکرش رو میکنم دلنوشت هام و آموزش های مربوط به وب رو میزارم تو وبلاگ بقیه چیز هارو میزارم برای سایت :) چون فکر کنم بیشتر به درد بیانی ها میخورن. خلاصه ممنون از پیشنهادتون! لطف کردین =)

دُخـتَرکــِـ🌼 بی نآم :) ۰۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۳۰

عه شماهم کنکور دادین

Mohsen シ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۱۸

بعله :) کنکور همانند شتریست که دم در هر خانه ای می نشیند!

نقل بلاگ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۳۵

سلام
مطلبت رو که خوندم خیلی با سرگذشت خودم همخونی داره .. امّا یه چیزی رو دوستانه و رک و از روی تجربه بهت می گم عزیز :
تو ان شاء الله دانشجو خواهی شد و شاید الان وقت آزاد بیشتری داشته باشی اما فکر می کنم وقتی دانشجو بشی و اگر به شهر دیگری بری وقت ازادت خیلی کمتر می شه و نمی تونی سایت رو مدیریت کنی ، ضمن این که سایت هزینه هم داره و چیزی که من شنیدم تعرفه های سی پنل هم رو به افزایش هست .. پس حدس می زنم اگر شروع به نگارش مطالب آموزشی در سایت هم بکنی روزی می رسه که اقدام به تمدید دامنه و هاست نکنی و همه چی بپره ! اما اگه توی وبلاگ بنویسی حداقلش می دونی که چند سال دیگه هم برگردی همه مطالب سرجاشون هستن .. اگر قراره فیلم آموزشی بذاری فقط کافیه که امکان جاوااسکریپت رو باهزینه خیلی محدود خریداری کنی و فیلم ها رو تو اپارات اپلود کنی و توی وبلاگت بذاری !!
اگر قراره مطلب آموزشی بذاری که در همه جای اینترنت موجود هست حتی بهتر از تو و کامل تر از تو اصلا پیشنهاد می کنم همون وبلاگ رو هم بی خیال شی چون قطعا می دونی سایت های آموزشی بخاطر کسب درآمد هم که شده روز به روز زیاد هستن و نتایج جست و جوی گوگل جای وبلاگ هایی که حرف چندانی برای گفتن ندارن نیست شک نکن !!!
حرف زیاده اما حوصله کم ، امیدوارم انقدر از این شاخه به اون شاخه نپری و بعد از چند سال به خودت نگاه کنی ببینی در هر موضوعی یه دانشی داری اما نمی تونی خودت رو یه حرفه ای معرفی کنی .. یه هدف رو انتخاب کن و تا تهش برو و انقدر توش وول بخور که بعنوان یه حرفه ای در همون تخصص ازت یاد بشه ..

Mohsen シ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۰

ممنون دوست عزیز :) بعله از قیمت پنل های سی پنل و دایرکت ادمین خبر دارم. چون معمولا سرور ها خارجی هستن و ارزش پول ما خیلی خیلی رفته بالا (!) این اتفاق افتاده :) حرف هاتون کاملا درست هست ولی خب چیز هایی که من در نظر دارم با جاوا اسکریپت گمون نمیکنم حل بشه! مثلا همین ابزار های وبلاگ که ارائه میدن (مثلا چه میدونم ساخت صفحه پروفایل و این چیزا) با جاوا اسکریپت امکان پذیر هستش ولی برای من واقعا سخته :) نمیدونم چرا ولی واقعا سخته!حتی  یادگیری مبانی PHP برای من از مبانی جاوا اسکریپت راحت تر بود. یک ایده کلا جدایی هم داشتم در مورد ساخت ربات تلگرام که خب باز نیاز به هاست داره میشه با لوکال هاست راهش انداخت ولی خب فکر کنم همیشه در دسترس باشه بهتره! در هر صورت احساس میکنم داشتن یک هاست 200 مگابایتی لازمه حتی اگر بابت سایت نباشه! فعلا قصد ندارم آموزش جامع یا چنین چیزی بسازم چون اینترنت پره از این چیزا درست مثل همونی که گفتین. اینارو صرفا جهت آشنایی اولیه هستش. هر کسی نیاز به اطلاعاتد بیشتر در موردش داشت میتونه تو گوگل سرچ کنه خیلی کم اتفاق افتاده من تو برنامه نویسی اندروید دنبال چیزی باشم و با جست و جوی انگلیسی پیداش نکرده باشم! 

در هر حال :) ممنون دوست عزیز! توصیه هاتون رو حتما به یاد میسپارم. ممنون که وقتتون رو گذاشتین

نقل بلاگ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷

راستی تصویر زمینه قالبت ، چشم رو اذیت می کنه :)

Mohsen シ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۰

اگر حوصله و وقت کردم کل قالب رو تغییر میدم :) قبلا کم رنگ بود ولی قشنگ دیده نمیشد بخاطر همین گفتم پررنگ بمونه

نقل بلاگ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۴۰

و یه چیز دیگه ، این مطلب که واسه 4 ماه پیشه :|

Mohsen シ ۲۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۹:۵۱

خوب؟ :)

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی