چرتک بلاگ

کدنویسی، آموزش وبلاگ، تفریح و دلنوشت با کمی چاشنی طنز

تغییر ویرایشگر بیان

تغییر ویرایشگر بیان

توسط Mohsen シ در تاریخ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸

سلام دوستان و به قسمت دوم از وبلاگ زدایان (آموزش وب با طعم فان) خوش اومدین :)

تو این قسمت باز خبری از کد نویسی و طراحی نیست! (احححح) باش باش قول میدم سر وقت اونا رو هم آماده کنم. البت این رو هم بگم قرار نیست آموزش کامل باشه فقط یک سری مفاهیم پایه هستن تا متوجه بشین چیز پیچیده ای نیست و فقط تمرین میخواد. خب بریم سراغ آموزش امروز این قسمتمون :)

خب اول از همه اینکه اگر نمیدونین از کدام ویرایشگر استفاده میکنین باید به قسمت
تنظیمات - تنظیمات مرکز مدیریت و از اونجا به بخش ارسال مطلب نگاه کنین و ببینید ویرایشگری که ازش استفاده میکنین چی هستش. اگر از ویرایشگر پیش فرض بیان استفاده میکنین توصیه من این هست که ویرایشگرتون رو تغییر بدین!

چرا باید ویرایشگرم رو تغییر بدم؟

خوب این سوال جواب های زیادی داره. اگر طرفدار دو آتشه ظاهر ویرایشگر هستین و داشتن دسترسی آسان به قسمت های مختلف براتون مهمه مسلما آخرین نسخه Tinymce خوراک شماست :)

این ویرایشگر ها به صورت متن باز (open source) منتشر میشن و به این معنی هست که هر کسی که دانش فنیشو داشته باشه میتونه بنا بر سلیقش اصلاح کنه و یا اصلا از ویرایشگر شخصی سازی شده یکی دیگه استفاده کنه! مثل ویرایشگر دوست عزیزمون تو نقل بلاگ که زحمت کشیدن و در اختیار ما قرار دادن (توصیه میکنم حتما اگر بار اولتون هست از این ویرایشگر استفاده کنین. یک سری هم به پست های محمدجان بزنین دیدن مطالبش خالی از لطف نیست) علاوه بر این معمولا این ویرایشگر ها افزونه هایی هم دارن که میتونن امکانات جدیدتری به ویرایشگر اضافه کنن مثل گوگل مپ و یا پشتیبانی از اموجی ها.

و خوب جدای از موارد گفته شده امکانات زیادی هستش که ویرایشگر پیش فرض بیان نداره مثل افزودن صوت و فیلم،افزودن لنگر،رنگ های مختلف برای پشت زمینه یا خود متن و یا اعمال کلاس ها به قسمت های مختلف (در مورد کلاس ها بعدا مفصل حرف میزنیم!). در کل ویرایشگر های جدید کار رو راحت تر میکنن و امکانات بسیار بهتری دارن و یک ویژگی بسیار جالبی دارن که قراره خیلی کمکمون کنه :) آخر این پست بهتون میگم!

تو تصویر زیر امکانات ویرایشگر پیش فرض بیان رو میبینیم.

 

1) برآمدگی متن 2) تورفتگی متن 3)لیست نقطه ای 4)لیست شماره دار 5)راست چین 6)وسط چین 7)چپ نویس 8)تراز از دو طرف 9)نوشتن از چپ به راست (انگلیسی و لاتین) 10)نوشتن از راست به چپ (فارسی و عربی) 11) زیر نویس 12) بالانویس 13)خط خورده 14) خط زیر 15)کج کردن 16)ضخیم کردن متن 17) انجام مجدد 18)بازگشت 19)افزودن پاراگراف جدید 20) افزودن خط افقی 21) حذف لینک انتخاب شده 22) افزودن لینک به متن انتخاب شده 23)افزودن تصویر از آدرس (مثل پیکوفایل یا هر کجای دیگه) 24)افزودن تصویر از فضای اختصاصی 25)رنگ پس زمینه متن 26)رنگ متن 27)اندازه متن 28) فونت یا قلم متن 29) انتخاب نوع متن 30)حذف فرمت متن 31) نمایش کد منبع 

خوب به نظر سادس و نیاز نبود همشو مینوشتم :) اگر زمانی یادتون رفت کدوم دکمه چیکار میکنه کافیه نشانگر ماوستون رو روی همون دکمه نگه دارین تا یک توضیح کوچیک زیر ماوس بیاد (بهش tool tip میگن) اکثر ویرایشگر ها این امکانات پایه رو دارن.

ویرایشگر های tinymce و CkEditor یک امکانات دیگه ای دارن که بنابر نیازتون میتونین ازشون استفاده کنین (اگرچه لزومی نداره ولی خوب دونستش خیلی بهتره!) تو پست های بعدی اینا رو هم میگیم.

 

خودت کدوم ویرایشگر رو پیشنهاد میدی؟

من خودم بیشتر از Ck Editor استفاده میکنم چون تعداد افزونه هاش به مراتب بیشتر از Tinymce هستش و یک سری چیز ها داره که کارو خیلی آسون تر کرده. در حالیکه این امکانات تو Tinymce پولی هستش! به وقتش اینم میگم :) ولی خب فرق زیادی ندارن. میل خودتونه. (البته ویرایشگری که تو بیان با اسم tinymce هستش نسخه قدیمیشه و امکانات قدرتمندی هم داره ولی از نظر ظاهر یکمی... خودتون میدونین دیگه!)

 

صبر کن... اون ویژگی مخصوص که میگفتی چی هستش؟!

آهان. داشت یادم میرفت! اگر یک متنی رو بنویسین و ویرایشش کنین (کج و کوله کردن، رنگی کردن، لینک کردن) همین دکمه که به شکل <> رو بزنین بهتون کد HTML رو میده. این کد به چه دردتون میخوره؟

اگر خواستین متن قسمتی از قالب رو (مثلا پابرگ رو) ویرایش کنین و مثلا ندونستین برای وسط چین کردنش باید چیکار کنین، این گزینه کمکتون میکنه.

میتونین هر بلایی که دلتون میخواد روی متن بیارین و بعدش ببینین کدش به چه شکلی میشه (من اوایل اینطوری یاد میگرفتم!)

اگر کدنویسی بلدین میتونین مستقیما تو اینجا کد نویسی کنین و بعد از زدن دوباره همین دکمه نتیجه رو ببینین.

بخاطر همین اینکه از کدوم ویرایشگر تو پنل بیان استفاده میکنین زیاد مهم نیست چون با همین دکمه <> میتونین کد هایی که توسط سایر ویرایشگر ها ساخته شدن رو وارد کنین و شکل و ظاهر پست رو عینا تو ویرایشگر های دیگه کپی کنین. به این ویرایشگر هایی که دقیقا کد همون چیزی که میبینیم رو میدن اصطلاحا WYSYWIG (What You See Is What You Get) میگن. تو قسمت های بعدی قراره زیاد از این ویرایشگر ها استفاده کنیم بخاطر همین تصمیم گرفتم همینجا معرفیش کنم.

اگر این پست باعث شد سرگیجه بگیرین ببخشید! :) علی رغم اینکه تلاش کردم ساده بگم فکر کنم پیچیده تر شده. در هر حال... ممنون از اینکه تا آخر پست با ما بودین. شاد باشین و سلامت!

کلمات کلیدی:

تغییر ویرایشگر بیان

نظرات

برو به فرم ارسال نظر

تا الان ۳ نظر داریم.

فاطمه حسینی ۰۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۰۳

من تازه با ویرایشگر آشنا شدم😂 ولی مطلب خیلی مفیدی بود موفق باشید

Mohsen シ ۰۶ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۳۵

خیلی ممنون لطف کردین :) واقعا خوشحالم حداقل برای شما تازگی داشته. راستی وبتون واقعا عالی هستش! در پناه خدا :)

نقل بلاگ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۰۹

به به سلام آقا محسن
خوشحالم که فعالیتت رو از سر گرفتی :) ممنون بابت معرفی ادیتور نقل بلاگ و لطفی که همیشه به بنده داشتی و داری :)
مطلب پر و پیمونی بود و خیلی ممنون. با وجود این که توی بیان سه ویرایشگر وجود داره ولی من سادگیِ ویرایشگر پیش فرض رو خیلی دوست دارم و همیشه از اون استفاده می کنم.
در مورد دو ویرایشگر دیگه هم مثل پیش فرض با عکس توضیح می دی ؟
پیشنهاد: یه لینک برای دنبال کردن هم به قسمت بالای وبلاگت اضافه کنی خوبه :)

Mohsen シ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۲۸

سلام آقا محمد ^_^
ممنون جناب، باعث و بانیش شما بودین دیگه! دیدم ویرایشگر واقعا قشنگی دارین دلم نیومد نزارم :) کارتون واقعا عالیه.
آره اتفاقا منم یک دوران با وجود این ویرایشگر ها ترجیح میدادم تو صفحه اصلی ویرایشگر پیش فرض باشه. با اینکه امکانات زیادی نداره ولی جمع و جور هستش.
در مورد دو ویرایشگر حقیقتش قرار نیست از اول توضیح بدم همه چیزو. چون این چیزا مشترکن دیگه! تصمیمم این هست مثلا تو یک پست اگر در مورد درج صوت صحبت کردم بگم از ویرایشگر فلان میتونین اینکارو انجام بدین از ویرایشگر فلان هم این جوری میشه. بیشتر موضوع محور میشه تا "ویرایشگر" محور!
آره اتفاقا خودمم تو این فکر بودم :) ممنون از یادآوری!

نقل بلاگ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۱۱

الان دیدم زیر درباره وب ، گزینه دنبال کردن هست :)

Mohsen シ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۷:۲۰

ممنون از لطفتون 😃 شما واقعا به من لطف داشتین. ان شاء الله یک روزی بتونم جبرانش کنم!

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
تجدید کد امنیتی